Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Mobbing i dyskryminacja to zjawiska mające wyraźne miejsce w polskim prawie pracy. Kodeks pracy do zakresu obowiązków pracodawcy zalicza wyraźnie aktywne przeciwdziałanie mobbingowi w zakładzie pracy, w tym w szczególności określa zasady pracy komisji antymobingowej. Obowiązki te są znacznie poszerzone w nowej ustawie.
W trakcie szkolenia prowadzący wskaże praktyczne rozwiązania dylematów prawnych związanych z pracą komisji antymobbingowej w jednostkach sektora finansów publicznych, wyjaśni wszelkie wątpliwości bazując w głównej mierze na orzeczeniach i wyrokach sądów oraz wynikach kontroli i raportach Państwowej Inspekcji Pracy z ostatnich lat.
Po szkoleniu uczestnicy powinni mieć pewność, że podejmowane przez nich decyzje są zgodne z obowiązującym w Polsce stanem prawnym oraz są najlepsze dla jednostki organizacyjnej, w której pracują.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających w jednostkach sektora finansów publicznych za sprawy z zakresu prawa pracy, pracowników działów kadr, kierowników / dyrektorów i pracodawców.
1. Znaczenie procesowe i materialne procedur antymobbingowych.
2. Jakie są rodzaje działań antymobbingowych podejmowanych przez pracodawcę i jakie powinny być ich założenia.
3. Normy wewnątrzzakładowe jako podstawa działania komisji antymobbingowych.
4. Czy komisja antymobbingowa jest obligatoryjna? Czy zawsze uda się powołać w zakładzie pracy taką komisję?
5. Komisja jako organ doradczy i kontrolny pracodawcy w sprawach mobbingowych.
6. Komisja antymobingowa i jej działania a działalność zespołów rozpatrujących nieprawidłowości zgłoszone przez sygnalistów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii – wzajemne relacje pomiędzy zespołami.
7. Regulamin działania komisji.
8. Tryby przyjmowania zgłoszeń do komisji:
a. kanał pracodawcy,
b. kanał niezależny komisji,
c. kanały związków zawodowych,
d. kanały mieszane.
9. Skład komisji:
a. przedstawiciel pracowników,
b. przedstawiciel pracodawcy,
c. przedstawiciele domniemanej ofiary i sprawcy mobbingu,
d. rola związków zawodowych.
10. Jakie osoby nie powinny zostać włączone do składu komisji – reguły wyłączania się członków komisji ze składu celem zapewnienia bezstronności.
11. Czy pracownik może odmówić udziału w pracach komisji?
12. O zasadności wstępnej weryfikacji zgłoszeń mobbingowych – czy każde zgłoszenie musi być rozpatrzone?
13. Właściwe postępowanie wyjaśniające, prowadzenie postepowania dowodowego.
14. Terminy prowadzenia postępowań: wstępnego oraz właściwego.
15. Gromadzenie wyjaśnień, wysłuchanie pracowników, analiza zgromadzonych dokumentów.
16. Dostęp członków zespołu do akt osobowych, zasady udostępniania dokumentów.
17. Przepisy RODO a postępowanie przed komisją.
18. Czy uzasadnione jest prowadzenie konfrontacji osób składających wyjaśnienia?
19. Jakie dowody należy uwzględnić? Czy każdy zgłoszony dowód przez ofiarę lub domniemanego mobbera należy uwzględnić w procesie badania zagadnienia?
20. Którym dowodom należy dać wiarę a jakie należy oddalić?
21. Protokołowanie posiedzeń komisji.
22. Protokół końcowy postępowania i jego forma.
23. Czy dokumentacja z postępowania mobbingowego jest dokumentacją pracowniczą i czy podlega udostępnieniu stronom postępowania?
24. Wnioski komisji mobbingowej: skarga zasadna lub bezzasadna.
25. Propozycje rozstrzygnięć merytorycznych:
a. kary porządkowe,
b. zmiany stanowisk,
c. ograniczenia w awansowaniu,
d. wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy o pracę.
26. Wnioski profilaktyczne:
a. szkolenia,
b. testy,
c. okresowe oceny warunków pracy i dobrostanu jednostki organizacyjnej.
27. Aspekt postępowania odwoławczego – czy procedury odwoławcze są uzasadnione i jakie przesłanki powinny zostać spełnione aby takie postępowania przewidywać w zakładzie pracy?
28. Stopień związania pracodawcy wynikami prac komisji oraz proponowanymi rozwiązaniami.
29. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.