Komisja antymobbingowa w jednostkach sektora finansów publicznych – nowa definicja mobbingu i jej konsekwencje, powoływanie, zasady pracy, regulaminy, ochrona sygnalistów i rozstrzygnięcia

Dostępne terminy

  • Termin 08 kwiecień 2025 wtorek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 640 zł/os. cena promocyjna do 03.04.2025
    później 740 zł/os.
  • Prowadzący Marek Choczaj

Opis szkolenia

Mobbing i dyskryminacja to zjawiska mające wyraźne miejsce w polskim prawie pracy. Kodeks pracy do zakresu obowiązków pracodawcy zalicza wyraźnie aktywne przeciwdziałanie mobbingowi w zakładzie pracy, w tym w szczególności określa zasady pracy komisji antymobingowej. Obowiązki te są znacznie poszerzone w nowej ustawie.

W trakcie szkolenia prowadzący wskaże praktyczne rozwiązania dylematów prawnych związanych z pracą komisji antymobbingowej w jednostkach sektora finansów publicznych, wyjaśni wszelkie wątpliwości bazując w głównej mierze na orzeczeniach i wyrokach sądów oraz wynikach kontroli i raportach Państwowej Inspekcji Pracy z ostatnich lat.

Po szkoleniu uczestnicy powinni mieć pewność, że podejmowane przez nich decyzje są zgodne z obowiązującym w Polsce stanem prawnym oraz są najlepsze dla jednostki organizacyjnej, w której pracują.

Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających w jednostkach sektora finansów publicznych za sprawy z zakresu prawa pracy, pracowników działów kadr, kierowników / dyrektorów i pracodawców.

Program szkolenia

1. Znaczenie procesowe i materialne procedur antymobbingowych.

2. Jakie są rodzaje działań antymobbingowych podejmowanych przez pracodawcę i jakie powinny być ich założenia.

3. Normy wewnątrzzakładowe jako podstawa działania komisji antymobbingowych.

4. Czy komisja antymobbingowa jest obligatoryjna? Czy zawsze uda się powołać w zakładzie pracy taką komisję?

5. Komisja jako organ doradczy i kontrolny pracodawcy w sprawach mobbingowych.

6. Komisja antymobingowa i jej działania a działalność zespołów rozpatrujących nieprawidłowości zgłoszone przez sygnalistów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii – wzajemne relacje pomiędzy zespołami.

7. Regulamin działania komisji.

8. Tryby przyjmowania zgłoszeń do komisji:
a. kanał pracodawcy,
b. kanał niezależny komisji,
c. kanały związków zawodowych,
d. kanały mieszane.

9. Skład komisji:
a. przedstawiciel pracowników,
b. przedstawiciel pracodawcy,
c. przedstawiciele domniemanej ofiary i sprawcy mobbingu,
d. rola związków zawodowych.

10. Jakie osoby nie powinny zostać włączone do składu komisji – reguły wyłączania się członków komisji ze składu celem zapewnienia bezstronności.

11. Czy pracownik może odmówić udziału w pracach komisji?

12. O zasadności wstępnej weryfikacji zgłoszeń mobbingowych – czy każde zgłoszenie musi być rozpatrzone?

13. Właściwe postępowanie wyjaśniające, prowadzenie postepowania dowodowego.

14. Terminy prowadzenia postępowań: wstępnego oraz właściwego.

15. Gromadzenie wyjaśnień, wysłuchanie pracowników, analiza zgromadzonych dokumentów.

16. Dostęp członków zespołu do akt osobowych, zasady udostępniania dokumentów.

17. Przepisy RODO a postępowanie przed komisją.

18. Czy uzasadnione jest prowadzenie konfrontacji osób składających wyjaśnienia?

19. Jakie dowody należy uwzględnić? Czy każdy zgłoszony dowód przez ofiarę lub domniemanego mobbera należy uwzględnić w procesie badania zagadnienia?

20. Którym dowodom należy dać wiarę a jakie należy oddalić?

21. Protokołowanie posiedzeń komisji.

22. Protokół końcowy postępowania i jego forma.

23. Czy dokumentacja z postępowania mobbingowego jest dokumentacją pracowniczą i czy podlega udostępnieniu stronom postępowania?

24. Wnioski komisji mobbingowej: skarga zasadna lub bezzasadna.

25. Propozycje rozstrzygnięć merytorycznych:
a. kary porządkowe,
b. zmiany stanowisk,
c. ograniczenia w awansowaniu,
d. wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy o pracę.

26. Wnioski profilaktyczne:
a. szkolenia,
b. testy,
c. okresowe oceny warunków pracy i dobrostanu jednostki organizacyjnej.

27. Aspekt postępowania odwoławczego – czy procedury odwoławcze są uzasadnione i jakie przesłanki powinny zostać spełnione aby takie postępowania przewidywać w zakładzie pracy?

28. Stopień związania pracodawcy wynikami prac komisji oraz proponowanymi rozwiązaniami.

29. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.