Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Do sporów płatników z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych dochodzi w szczególności w zakresie prawidłowości zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, obliczania, potrącania i opłacania składek, ustalenia uprawnienia do świadczeń z ubezpieczeń społecznych, wypłacania świadczeń oraz wniosków o emerytury i renty.
Szkolenie ma na celu: uczulić na specyfikę postępowania hybrydowego w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych, uwypuklić różnice pomiędzy różnymi postępowaniami przed ZUS-em, zaakcentować przydatność mało znanych i jeszcze rzadziej stosowanych narzędzi, np. odwołania od niewydania decyzji, wniosku o nałożenie grzywy na organ w postępowaniu sądowoadministracyjnym czy wniosku o uzupełnienie decyzji.
W trakcie szkolenia omówimy również alternatywne formy wsparcia ubezpieczonych w kontaktach z ZUS, czyli np. wniosek o interwencję do samodzielnych organów ochrony prawa, specyfikę postępowania sądowego przed sądem powszechnym, niecelowość składania ponaglenia w postępowaniu administracyjnym, gdy od decyzji przysługuje odwołanie do sądu powszechnego.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających za sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych.
1. Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez ZUS:
a. czym się różni postępowanie wyjaśniające prowadzone przez ZUS od postępowań prowadzonych przez inne organy administracji publicznej;
b. czym różni się takie postępowanie od kontroli, a także od kontroli zwolnienia lekarskiego.
2. Szczególnie problematyczne zagadnienia z zakresu ubezpieczeń społecznych:
a. dobrowolne ubezpieczenie chorobowe – aktualne problemy;
b. co zrobić, gdy ZUS:
i. wyłącza pracownika z ubezpieczeń;
ii. zamienia zlecenie na etat;
iii. dzieło na zlecenie;
iv. etat na współpracę.
c. przedawnienie składek nienależnie opłaconych, należności wobec ZUS, a świadczeń nienależnie pobranych, a także wypłaconych w za niskiej wysokości przez ZUS;
d. co z emerytami, do których adresowany jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 czerwca 2024 r., sygn. akt SK 140/20.
3. Kiedy w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych należy odwołać się do sądu powszechnego, a kiedy wnosić skargę do sądu administracyjnego:
a. główne różnice pomiędzy jednym a drugim trybem postępowania;
b. jak redagować skargę do sądu administracyjnego;
c. jak redagować odwołanie do sądu powszechnego;
d. kiedy wnosimy ponaglenie i skargę na bezczynność/zwłokę, a kiedy odwołanie od niewydania decyzji.
4. Wybrane przykłady nieprawidłowych praktyk Zakładu (wraz z omówieniem):
a. blokowanie w dedykowanym systemie możliwości zgłoszenia się do preferencji składkowej pod nazwą Mały ZUS Plus;
b. obniżanie deklarowanych przez przedsiębiorców podstaw wymiaru składek;
c. nieinformowanie przedsiębiorców o konieczności ponownego zgłoszenia do ubezpieczenia chorobowego po zakończeniu pobierania zasiłku macierzyńskiego;
d. ZUS odmawia zawarcia układu ratalnego zwykłym pismem zamiast decyzją.
5. Najciekawsze zagadnienia prawne, w którymi zajmował się w ostatnich latach Sąd Najwyższy.
6. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.