Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Mobbing i dyskryminacja to zjawiska mające wyraźne miejsce w polskim prawie pracy. Kodeks pracy do zakresu obowiązków pracodawcy zalicza wyraźnie aktywne przeciwdziałanie mobbingowi w zakładzie pracy. Warto się więc zastanowić, czym on w istocie jest. Jak odróżnić go np. od molestowania czy dyskryminacji? I w końcu, co grozi kierownikowi jednostki czy też działu, który bagatelizuje przypadki mobbingu w urzędzie lub sam go stosuje wobec swoich podwładnych?
W trakcie szkolenia prowadzący wskaże praktyczne rozwiązania tych problemów, przed którymi najczęściej stają kierownicy jednostek i działów, wyjaśni wszelkie wątpliwości bazując w głównej mierze na orzeczeniach i wyrokach sądów oraz wynikach kontroli i raportach Państwowej Inspekcji Pracy z ostatnich lat. Po szkoleniu uczestnicy powinni mieć pewność, iż podejmowane przez nich decyzje są zgodne z obowiązującym w Polsce stanem prawnym oraz najlepsze dla jednostki organizacyjnej, w której pracują.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających w jednostkach sektora finansów publicznych za sprawy z zakresu prawa pracy, pracowników działów kadr, kierowników/dyrektorów i pracodawców.
1. Mobbing i dyskryminacja w zatrudnieniu – punkty wspólne i różnice.
2. Mobbing – ujęcie prawne i pozaprawne:
a. sposoby definiowania zjawiska;
b. definicja legalna.
3. Przyczyny bezpośrednie i pośrednie mobbingu w miejscu pracy.
4. Cel mobbingu w miejscu pracy.
5. Typowy przebieg zjawisk mobbingowych – fazy mobbingu.
6. Rodzaje mobbingu w miejscu pracy.
7. Przykłady zachowań mobbingowych w jednostkach sfery budżetowej.
8. Instrumenty prawne dostępne pracodawcy i kierownikom mogące być uznane za działania mobbingowe.
9. Rozróżnianie zjawisk mobbingowych od zjawisk nie noszących znamion mobbingu.
10. Skutki mobbingu: dla pracownika, dla organizacji, dla społeczeństwa.
11. Zapobieganie mobbingowi – cechy organizacji i procedury antymobbingowe: tworzenie, wdrażanie, stosowanie.
12. Obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i udział osób kierujących pracownikami w tych działaniach.
13. Naruszenie dóbr osobistych wskutek mobbingu.
14. Odpowiedzialność pracodawcy i mobbera.
15. Postępowanie sądowe i orzecznictwo sądowe.
16. Dyskryminacja w zatrudnieniu – ujęcie prawne i pozaprawne.
17. Dyskryminacja w świetle postanowień UE.
18. Definicje legalne dyskryminacji.
19. Równe traktowanie w zakresie:
a. zatrudniania i zwalniania;
b. wynagradzania pracowników;
c. awansowania;
d. dostępu do szkoleń.
20. Działania wyłączające dyskryminację.
21. Środki prawne przeciwdziałania dyskryminacji.
22. Orzecznictwo sądowe.
23. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.