Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Mobbing i dyskryminacja to zjawiska mające wyraźne miejsce w polskim prawie pracy. Kodeks pracy do zakresu obowiązków pracodawcy zalicza wyraźnie aktywne przeciwdziałanie mobbingowi w zakładzie pracy, w tym w szczególności określa zasady pracy komisji antymobingowej.
W trakcie szkolenia prowadzący wskaże praktyczne rozwiązania dylematów prawnych związanych z pracą komisji antymobbingowej w jednostkach sektora finansów publicznych, wyjaśni wszelkie wątpliwości bazując w głównej mierze na orzeczeniach i wyrokach sądów oraz wynikach kontroli i raportach Państwowej Inspekcji Pracy z ostatnich lat. Po szkoleniu uczestnicy powinni mieć pewność, iż podejmowane przez nich decyzje są zgodne z obowiązującym w Polsce stanem prawnym oraz najlepsze dla jednostki organizacyjnej, w której pracują.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających w jednostkach sektora finansów publicznych za sprawy z zakresu prawa pracy, pracowników działów kadr, kierowników/dyrektorów i pracodawców.
1. Znaczenie procesowe i materialne procedur antymobbingowych.
2. Jakie są rodzaje działań antymobbingowych podejmowanych przez pracodawcę i jakie powinny być ich założenia.
3. Normy wewnątrzzakładowe jako podstawa działania komisji antymobbingowych.
4. Czy komisja antymobbingowa jest obligatoryjna? Czy zawsze uda się powołać w zakładzie pracy taką komisję?
5. Komisja jako organ doradczy i kontrolny pracodawcy w sprawach mobbingowych.
6. Komisja antymobingowa i jej działania a działalność zespołów rozpatrujących nieprawidłowości zgłoszone przez sygnalistów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii – wzajemne relacje pomiędzy zespołami.
7. Regulamin działania komisji.
8. Tryby przyjmowania zgłoszeń do komisji: kanał pracodawcy, kanał niezależny komisji, kanały związków zawodowych, kanały mieszane.
9. Skład komisji: przedstawiciel pracowników, przedstawiciel pracodawcy, przedstawiciele domniemanej ofiary i sprawcy mobbingu, rola związków zawodowych.
10. Jakie osoby nie powinny zostać włączone do składu komisji, reguły wyłączania się członków komisji ze składu celem zapewnienia bezstronności.
11. Czy pracownik może odmówić udziału w pracach komisji?
12. O zasadności wstępnej weryfikacji zgłoszeń mobbingowych – czy każde zgłoszenie musi być rozpatrzone?
13. Właściwe postępowanie wyjaśniające, prowadzenie postepowania dowodowego.
14. Terminy prowadzenia postępowań: wstępnego oraz właściwego.
15. Gromadzenie wyjaśnień, wysłuchanie pracowników, analiza zgromadzonych dokumentów.
16. Dostęp członków zespołu do akt osobowych, zasady udostępniania dokumentów.
17. Przepisy RODO a postępowanie przed komisją.
18. Czy uzasadnione jest prowadzenie konfrontacji osób składających wyjaśnienia?
19. Jakie dowody należy uwzględnić? Czy każdy zgłoszony dowód przez ofiarę lub domniemanego mobbera należy uwzględnić w procesie badania zagadnienia?
20. Którym dowodom należy dać wiarę a jakie należy oddalić?
21. Protokołowanie posiedzeń komisji.
22. Protokół końcowy postępowania i jego forma.
23. Czy dokumentacja z postępowania mobbingowego jest dokumentacją pracowniczą i czy podlega udostępnieniu stronom postępowania?
24. Wnioski komisji mobbingowej: skarga zasadna lub bezzasadna.
25. Propozycje rozstrzygnięć merytorycznych: kary porządkowe, zmiany stanowisk, ograniczenia w awansowaniu, wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy o pracę.
26. Wnioski profilaktyczne: szkolenia, testy, okresowe oceny warunków pracy i dobrostanu jednostki organizacyjnej.
27. Aspekt postępowania odwoławczego – czy procedury odwoławcze są uzasadnione i jakie przesłanki powinny zostać spełnione aby takie postępowania przewidywać w zakładzie pracy?
28. Stopień związania pracodawcy wynikami prac komisji oraz proponowanymi rozwiązaniami.
29. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.